Markkinointi on osa liiketoimintaa

Markkinointi on osa liiketoimintaa

Markkinointi-webinaarista vinkkejä markkinointiin

Miksi markkinoida, jos tuote ja palvelu menevät muutoinkin kaupaksi? Tähän ja moneen muuhun kysymykseen on luvassa vastauksia Itä-Savon Uusyrityskeskuksen Enter To Business -hankkeen järjestämässä markkinointi-webinaarissa, joka pidetään tiistaina 5.5 kello 13.00-15.00. Yritysneuvoja Piia Soikkeli kertoo, että kaikille avoimessa ja maksuttomassa verkkoseminaarissa paneudutaan nimenomaan markkinoinnin perusteisiin.

– Vaikka markkinoinnista on tarjolla paljon tietoa ja erilaisia kursseja, esitetään meille usein kysymyksiä markkinointiin liittyvistä perusasioista. Tässä webinaarissa on luvassa paljon neuvoja ja vinkkejä, joilla aloittelijakin pääsee alkuun.Soikkeli kertoo, että markkinointi-webinaari on ensimmäinen Enter To Business -hankkeen verkossa järjestämä tapahtuma.– Alun perin tapahtuman piti olla sisällöltään laajempi, mutta korona sotki suunnitelmat.

Tilaisuuden asiantuntijapuhujat ovat digitaalisen markkinoinnin lehtori ja projektipäällikkö Pia Jääskeläinen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta sekä digimarkkinoinnin ammattilainen Antti Tolvanen Strix Marketing Oy:stä. Webinaarin teknisestä toteutuksesta vastaa Digitoimisto Digitaali yhteistyössä Savofilmsin kanssa. Yrittäjien ohella webinaariin toivotaan mukaan kaikkia markkinoinnista kiinnostuneita sekä koululaisia ja opiskelijoita. Webinaarin aikana osallistujat voivat esittää kysymyksiä chatissa, joista osaan ISUYK:n tiimi ja puhujat pyrkivät vastaamaan reaaliajassa.

– Kaikkiin kysymyksiin emme välttämättä ehdi reagoimaan livenä. Tarvittaessa jälkikäteen osasta kysymyksiä tehdään kuitenkin koonti, jossa on mukana vastauksia. Webinaarin voi kuunnella myöhemmin myös tallenteena, Soikkeli kertoo.

Ammattilaiset korostavat aktiivisuutta ja asiakastuntemusta

Webinaarin aloittava Jääskeläinen toivoo, että mahdollisimman moni yrittäjä oivaltaisi markkinoinnin tärkeyden liiketoiminnalle.– Omassa puheessa käsittelen sitä, miksi markkinointia ja erityisesti digitaalista markkinointia ylipäätään kannattaa tehdä, olipa kyseessä sitten aloitteleva yrittäjä tai eläköitymässä oleva yrittäjä. Jääskeläinen lohduttaa, että kaikkea digimarkkinointiin liittyvää ei kenenkään tarvitse hallita. Yrittäjän on kuitenkin ymmärrettävä, mikä on minimi-panostus, jotta yritys on edes olemassa digitaalisessa maailmassa. Riittää, että yrittäjä on aktiivinen ja keskittyy aluksi vaikka vain yhteen kanavaan. Haluan korjata sitäkin harhaluuloa, että digitaalinen markkinointi on kallista ja hankalaa.

Tolvanen menee omassa osiossaan aiheeseen hieman syvemmälle ja puhuu tarkemmin erilaisista viestintävälineistä, joita yritysten kannattaa käyttää. Lisäksi nostan keskusteluun sen, mitä markkinoinnissa voi tehdä itse ja mikä olisi parempi ostaa. Tolvanen käsittelee webinaarissa myös asiakastuntemuksen merkitystä markkinoinnissa. Hänen mukaansa on ensiarvoisen tärkeää, että yritys tunnistaa potentiaaliset asiakasryhmänsä. Sen jälkeen on mietittävä, miten sitä tietoa voi hyödyntää. Joskus yrittäjä tekee markkinointia, koska muutkin tekevät niin. Markkinoinnin on kuitenkin aina oltava suunniteltua ja tavoitteellista. Tämä puoli korostuu koronakriisissä, jossa on osattava katsoa kriisin jälkeiseen aikaan.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot webinaarista osoitteessa: Tästä

Tekstin Enter to Business -hankkeelle on tuottanut Erja Eliala. Kuva Juhani Rouvinen.